pátek 7. června 2013

První ošatkový chléb




A je to tady, konečně jsem se dopracovala k tomu, pořídit si ošatku. Tu mi za velice mrzký peníz koupila jedna kamarádka někde v okolí Brna, kde přesně ovšem nevím, no objednala jsem si u ní další, protože mne ošatky nadchly, příště se zeptám, když by někdo chtěl vědět.

Recept je opět na celokváskový chléb. Kvásek už mám poměrně silný, udržuji jej žitný, pokud potřebuji do sladkého pečiva, zadělám jej obyčejnou hladkou pšeničnou moukou. Kvásek nechávám spát v lednici (cca 30-50g) a když jej potřebuji, přidám do něj večer před pečením potřebné množství mouky a vody (cca 1:1 dle tuhosti kvásku) tak, aby nakonec vzniklo tolik kvásku, kolik potřebuji dle receptu. Do tohoto receptu to bylo 150g celozrnné žitné mouky a 200g vody, mouka hodně vody nasála. Ráno jsem si odebrala 350g kvásku do pekárny a zbytek jsem si znovu schovala do lednice na pozdější použití.


Recept:

350g žitného kvásku
250ml vody
2,5 lžičky soli
1,5 lžíce kmínu
100g celozrnné špaldové mouky
420g žitné chlebové mouky
100g hladké pšeničné mouky


Všechny suroviny jsem, ráno před odchodem do školky, smíchala v domácí pekárně, nic složitého a manuálně náročného na přípravu. Jen ze začátku jse potřeba těsto zkontrolovat, jestli má správnou konzistenci, zda není příliš řídké nebo naopak tuhé. Různé mouky mají totiž různou schopnost sát vodu a stejně tak kvásek může být pokaždé jinak tuhý či řídký. Já jsem dosypávala trošku hladké mouky a pak jsem nechala pekárnu pekárnou, program byl na cca 2 hodiny a poté těsto kynulo ještě asi 4 hodiny, než jsem přišla domů. Kváskové těsto potřebuje delší dobu k pečení než kvasnice. 

Těsto jsem vyklopila z pekárny na pomoučený vál, prohnětla, tak jak se chleba hníst má, pomoučila a dala do ošatky. Do té jsem předem nasypala otruby, aby se chleba lépe vyklopil na plech. Ošatku s chlebem jsem překryla folií a nechala kynout asi 2,5hodiny, klidně by to sneslo i dýl, ale už jsem potřebovala píct, aby byl čerstvý chléb akorát k večeři. Když by kynul dýl, měl by větší dírky ve střídě, ale takhle to už muselo stačit. 
Předem jsem si rozehřála troubu naplno i s plechem a miskou vody, kterou jsem postavila na dno trouby, aby vytvořila v troubě páru.
Na rozpálený plech jsem dala pečící papír a opatrně na něj vyklopila chléb z ošatky. Hned jsem dala do trouby, kterou jsem stáhla na 220°C a pekla  jsem asi půl hodiny, pak další asi půlhodinku na 180°C.
Chléb je potřeba nechat před krájením ASPOŇ ČÁSTEČNĚ vychladnout, jinak bude uvnitř vlhký a bude se lepit. My taky nevydrželi a krájeli jsme dříve než zcela vychladl, ale teplý chleba je teplý chleba, co si budeme povídat. Takže přeji dobrou chuť,pp okud se jej rozhodnete také vyzkoušet.




Žádné komentáře:

Okomentovat